بهترین فشار باد لاستیک برای خودروهای چهار چرخ محرک (4WD)
شما وسایل خود را بستهبندی کردهاید و مسیر خود را برنامهریزی کردهاید و خودروی چهار چرخ محرک شما برای سفر آماده است. اما قبل از اینکه به جاده بزنید، آیا فشار باد لاستیکهای خود را بررسی کردهاید؟ شاید این اولین چیزی نباشد که به ذهن خطور میکند، اما نقش بسیار مهمی در میزان هندلینگ خودرو، راحتی رانندگی و حتی میزان مصرف سوخت شما دارد. در صورت مشکل برای ماشین خود بهترین کار تماس با امداد باتری در اصفهان و امداد خودرو در اصفهان می باشد.
بیشتر دارندگان خودروهای چهار چرخ محرک (4WD) فقط یک بار فشار باد لاستیکهای خود را تغییر میدهند و فرض میکنند که این فشار باد برای تمام نیازهای رانندگی آنها مناسب است، اما اینطور نیست. فشار باد توصیه شده برای لاستیکهای چهار چرخ محرک به بار خودرو، شرایط جاده و مقصد رانندگی بستگی دارد. چه در شهر رانندگی کنید و چه در یک سفر طولانی در بزرگراه، داشتن فشار باد مناسب لاستیک میتواند تفاوت زیادی ایجاد کند. بیایید بررسی کنیم که چرا این موضوع مهم است و چگونه میتوان آن را به درستی تنظیم کرد.

چرا فشار باد لاستیک برای خودروهای چهار چرخ محرک (4WD) مهم است؟
بیشتر مردم نمیدانند که فشار باد لاستیکها چقدر بر نحوه رانندگی با خودروهای چهار چرخ محرک (4WD) آنها تأثیر میگذارد. این موضوع فقط به کم بودن باد لاستیکها مربوط نمیشود – بلکه مستقیماً بر هندلینگ، ترمزگیری، مصرف سوخت و طول عمر لاستیکهای شما تأثیر میگذارد.
اگر لاستیکهای شما باد زیادی داشته باشند، به درستی به جاده نمیچسبند و باعث میشوند رانندگی شما سفت و ناراحتکننده باشد. همچنین متوجه خواهید شد که مسافت توقف شما افزایش مییابد. از آنجایی که مرکز لاستیک بیشترین سایش را متحمل میشود، دوام زیادی نخواهند داشت و نیاز به تعویض پیدا میکنند.
عملکرد تایرها در صورت کم باد بودنشان آسیب میبیند، زیرا این امر باعث ایجاد نیروی مقاومت اضافی میشود که باعث میشود موتور شما بیشتر کار کند و هزینه سوخت شما را افزایش دهد. همچنین متوجه خواهید شد که مسافت توقف شما افزایش مییابد. از آنجایی که تایرهای کم باد به طور ناهموار ساییده میشوند – لبههای بیرونی سریعتر ساییده میشوند – طولی نمیکشد که نیاز به تعویض پیدا میکنند. ماهیت اساسی تنظیم فشار تایر به نوع رانندگی شما بستگی دارد زیرا خودروهای چهار چرخ محرک برای رانندگی در سطوح مختلف طراحی شدهاند.
انتخاب فشار باد مناسب تایر برای رانندگی در جاده
فشار باد صحیح لاستیک برای خودروی چهار چرخ محرک شما در جاده چقدر است؟ خب، این به چند چیز بستگی دارد – وسیله نقلیه شما، نوع لاستیکهایی که استفاده میکنید و میزان وزنی که حمل میکنید.
سادهترین راه برای پیدا کردن فشار باد صحیح، بررسی پلاکارد داخل درب راننده یا جستجوی آن در دفترچه راهنمای خودرو است. برای رانندگی روزمره با قیر، اکثر خودروهای چهار چرخ محرک باید وقتی لاستیکها سرد هستند، بین 30 تا 36 PSI فشار داشته باشند.
در اینجا یک راهنمای تقریبی آمده است:
- بار سبک (فقط یک راننده و یک کوله پشتی سبک): 32-34 PSI
- بار سنگین (سرنشینان اضافی، تجهیزات، باربند سقفی): ۳۶-۴۰ PSI
- یدککشی (تریلر، کاروان یا محموله سنگین): ۳۸-۴۲ PSI
- بهترین زمان برای بررسی فشار باد لاستیکها زمانی است که لاستیکهای شما سرد هستند. به محض شروع رانندگی، هوای داخل گرم و منبسط میشود و باعث میشود فشار باد دقیق نباشد.
قانون ۴ PSI: راهی آسان برای رسیدن به فشار مناسب
مطمئن نیستید که لاستیکهایتان به درستی باد شدهاند؟ قانون ۴ PSI راهی آسان برای بررسی و تنظیم فشار باد آنهاست.
در اینجا کاری که باید انجام دهید آمده است:
- لاستیکهای خود را تا فشار هوای سرد توصیهشده توسط سازنده پمپ کنید.
- حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه رانندگی کنید تا گرم شوند.
- دوباره فشار را بررسی کنید.
- اگر حدود ۴ PSI افزایش یافته باشد، درست حدس زدهاید.
- اگر بیش از ۴ PSI افزایش یافته باشد، یعنی خیلی نرم بودهاند – کمی هوا اضافه کنید.
- اگر کمتر از ۴ PSI افزایش یافته باشد، فشار استارت شما خیلی زیاد بوده است – اجازه دهید کمی هوا خارج شود.
- این ترفند به تنظیم دقیق فشار باد لاستیکهای شما کمک میکند تا هندلینگ بهتری داشته باشید، مصرف سوخت بهبود یافته و عمر لاستیکها طولانیتر شود.

اشتباهات رایج در تنظیم فشار باد لاستیک
حتی دارندگان باتجربه خودروهای چهار چرخ محرک (4WD) هم اشتباهات رایجی در مورد فشار باد لاستیکها مرتکب میشوند. از آنجایی که لاستیکهای شما تنها نقطه تماس بین وسیله نقلیه شما و جاده هستند، فشار باد آنها برای ایمنی و عملکرد ضروری است.
در اینجا برخی از رایجترین اشتباهات در تنظیم فشار باد لاستیکها که باید از آنها اجتناب کنید، آورده شده است:
- عدم بررسی منظم فشار
- فراموش کردن تنظیم وزن اضافی
- تکیه بر پمپهای باد پمپ بنزین (اگرچه راحت هستند، اما به دلیل احتمال عدم دقت، آسیب و استفاده نادرست از گیجها، همیشه قابل اعتماد نیستند)
- بررسی فشار فقط پس از رانندگی
- نادیده گرفتن لاستیک زاپاس
- باد کردن بیش از حد برای مصرف سوخت بهتر
- رانندگی با لاستیکهای کمباد برای راحتی بیشتر
- عدم تنظیم برای زمینهای مختلف



